fredag 5 december 2008

Web 2.0 in education

Fyra talare skulle under denna session presentera resultaten från deras studier för projekt med Web 2.0-anknytning. Först ut var Kjell Atle Halvorsen från Norwegian University of Science and Technology.

Kjell presenterade resultaten från ett projekt där han infört bloggtekniken som verktyg för ledarskapsträning. Han började med att dra en intressant liknelse mellan bilens utveckling och hans syn på teknikutvecklingen inom universitet och högskolor. Kjell visade på de slående likheterna mellan utformningen av senare modeller av häst och vagn och designen på den första T-Forden. En tankemodell som Kjell menar visar sig tydlig även idag när vi överför gamla pedagogiska verktyg in i den allt mer teknikbaserade lärmiljön. Kjell fortsatte med att skämtsamt referera till sin egen generation som the "Why? generation". -Why do we need new technologies. -Why should we use it?
Projektet som Kjell arbetat med bestod av en kurs där 25 studenter använde blogg som ett verktyg för interaktion och kommunikation. Studenterna uppskattade inslaget och deltog med stor aktivitet genom att posta inlägg och fortsätta diskutera med hjälp av funktionen för att lämna kommentarer. Från utvärderingen lyftes bla följande synpunkter fram: Känsla av förnyelse, sporrar nyfikenhet och väldigt inspirerande.

Federica Oradini presenterade ett införande av en social plattform för studenter och lärare vid University of Westminster med namnet Connect. Federica liknar plattformen med Facebook och lyfter fram funktioner som blogg, community, forum och möjligheten att lägga upp en egen profil. Connect är en implementering av den öppna källkoden för ELGG. Vid utvärderingar över studenternas användande visade det sig att 50% hellre använde Facebook men att de andra 50% gillade plattformen. Federica pekade på den stora skillnaden mellan Connect och Facebook där hon menade att användare av Facebook till största delen kopplas samman med personer de redan känner. I utvärderingar av systemet kom det bland annat upp att studenterna tyckte att Connect var mer informellt än universitetets officiella lärplattform och att man hellre kommunicerade med sina studiekamrater här. En viktig faktor som belystes vid införandet av en social plattform var att involvera studenterna tidigt i processen och en stor vinst var att institutionerna fått möjlighet att involveras och upptäcka "the online movement".

Wei Wei Goh från University of Derby pratade om resultaten i rapporten Facilitating critical thinking using Wikis. Wei började med att ge en grunläggande introduktion till Wikis. I studien var alla deltagare förstagångsanvändare av tekniken. Ett tydligt faktum var att studenterna till största del använde Wikin som ett verktyg för att producera innehåll och inte utnyttjade de kraftfulla funktionerna för kollaboration.
Wei fortsatte med att lista några problem som uppstått och hennes förslag på hur dessa på bästa sätt kan lösas: Studenterna förstod inte hur man ska använda Wikis och fick inte tillräckligt med information om vilka möjligheter som verktyget erbjuder. Studenterna förklarade sitt låga deltagande med att de föredrar "face to face" kommunikation och att de haft brist på tid. Lösningarna på dessa problem kunde vara en genomgående introduktion, inslag av hands on training och att studenterna bör få tid att lära känna varandra innan arbetet med Wiki startar. Wei avslutade med att presentera resultatet av studien som visade att för mycket tid gick åt till att lära sig den nya tekniken och att processen att stödja kritiskt tänkande inte fick tillräckligt stort utrymme i och med detta.

Andrzej Wodecki från University of Lublin i Polen avslutade med en presentation om Second Life och frågeställningen om plattformen möjligtvis inte lämpar sig för undervisning. Vid universitetet i Lublin har man skapad en mötesplats i Second Life och de första funktionerna man lyfte in var möjligheten att dela video, dokument och hålla e-möten. -Det användes inte, menade Andrzej. Andra försöket som utfördes var att bygga upp ett bibliotek i den virtuella världen som skulle fungera som mötesplats. Detta uppskattades av studenterna och en klar ökning av antalet användare var tydlig. Andrzej spenderade större delen av sin presentation med att navigera runt sin avatar i den 3-dimensionella världen och fick väldigt hastigt i slutet gå igenom slutsatserna.
Second Life har vid universitetet i Lublin fungerat väldigt bra för att öka kreativiteten och att utföra grupparbeten. Systemet har fungerat betydligt sämre för att tillsammans skapa innehåll och studien visar även att studenterna hellre kommunicerar via MSN än i Second Life. Andrzej avslutade med att lista några viktiga faktorer för att lyckas med ett projekt i Second Life: Motivation, små grupper, korta projekt och ett starkt ledarskap.

Inga kommentarer: