torsdag 4 december 2008

Keynote

Det var intressanta Keynote-speakers.
Joseph Pierre Ndiaye berättade om Senegals satsning på e-learning och ett stort antal projekt som de deltar i. Senegal kommer att vara värd för elearning Africa 2009.

Dr Michael Wesh är en antropolog som talade om "user generated content, filering, organisation, distribution and rating". Detta demonstrerade han genom att visa hur hans egna film "The Machine is Us". Vi får följa filmens väg via Youtube, Technocrati, Digg och andra 2.0 tjänster. Han visar hur användarna kan generera, distributera, organisera och betygsätta innehåll på webben.
Han talade också om den stora utmaningen för "The Y generation". Han kallar den "The crises of significanse" och hur studenter ska kunna hantera det massiva informationsflödet som finns tillgängligt idag.

Professor Norbert Bolz talade om ett antal olika koncept och trender idag. Han talade om "Serious Play" och hur man inom utbildning har underskattat det "roliga med kommunikation" och socialt nöje. Han beskrev också hur ungdomar i dag "designar sig själv" med hjälp av Facebook och andra webbtjänster. Han menar att idag söker man inte sitt "sanna jag", utan skapar eller designar sitt "publika jag" i syfte att framstå så intressant som möjligt.
Han hänvisade också till Mark Granovetter forskning om sociala band på Internet. Han har skrivit en vetenskaplig artikel som heter "The stregth of weak ties". Där beskrivs hur svaga sociala band genererar en informationsrik kommunikation, medan starka relationer innebär informationsfattig kommunikation. Ett exempel är hur man kan ha 150 vänner på Facebook. Det är ett exempel på svaga sociala band, men är rik på information. Han talade Professor Norbert talade också om att när kommunikationen på global nivå är möjlig ökar människors behov att skapa "lokala" grupperingar eller nischer.

Sist talade Roger Larson från Fronter, huvudsponsor för denna konferens. Han började med lite reklam för Fronter, men övergick sedan att prata om förhållandet mellan lärplattformar och web 2.0 tjänster. Han tyckte att diskussionen nu borde vara över när det gällde behovet av stängda system (som Fronter) och öppna web 2.0-tjänster. Han sade att behovet av båda fanns. Han hade svårt att tro att Institutioner ville ha sina studentdata och betyg uppladdade hos Google. Stängda och säkra system behövdes lika väl som öppna och publika.
Här kom han in på en mycket intressant idé som han presenterade. Ur studentens synpunkt var det naturligtvis bra att betyg och register var i säkert förvar hos universitet, institutioner och i slutna lärplattformar. Men de hade samtidigt ett behov av en egen portfolia där de kunde samla och uppdatera både studentbetyg, dokument m.m. tillsammans med sina webb 2.0 konton med tillhörande profiler. Han demonstrerade sedan ett sådant system där man enkelt lade till sitt användarkonto från flera olika lärplattformar. Man fyllde i användarnamn och lösenord till den aktuella lärplattformen (t.ex. Moodle vid ett specifikt univeristet) och strax dök det nya kontot upp i listan av olika konton. Med några klick kan studenten komma åt betyg, dokument m.m. Denna digitala portfolie innehåller inte bara "slutna" lärplattformar utan listar också sociala web 2.0 konton med tillhörande information. Detta program som visades existerar ännu inte. Det var bara en demonstration av en idé om att skapa öppna standarder för att ge studenterna åtkomst till betyg och annat material från univeristet oavsätt teknisk plattform och låta dem samla detta material på ett och samma ställe.
Film från Keynoten.

Inga kommentarer: