torsdag 4 december 2008

The Power of the Picture

Sessionerna är verkligen proppfulla. Jag ville gå och lyssna på en session med titeln "The Power of the Picture". När jag kom fram till rätt rum blev jag inte insläppt av konferensvärden. Det var fullt sa han. När jag sa att jag rest hit enbart för denna session (ok, jag överdrev lite), så tipsade han mig om en dörr längre in i korridoren. När jag öppnade den kom jag in längst bak i rummet. Tyvärr var det verkligen fullt. Jag fick sätta mig ned på golvet. Lyckligtvis var det en heltäckningsmatta, så det var inte så plågsamt som det låter.
Jag hade stora förväntningar på denna session:

"Video has a unique role to play in helping learners understand complex processes and for the ‘YouTube’ generation, video is simply a ‘must-have’ in terms of what learners expect."

Ovanstående text var ut programbladet. Vad som faktiskt väntade var några föreläsare som presenterade sina projekt. Någon explicit djupdykning i filmmediet som sådant och hur det kan hjälpa studenterna med sitt lärande gjordes inte.

Nåväl, innehållet var intressant och de produktioner som visades upp var helt ok, men helt i linje med produktioner gjorda vid Umeå universitet. En ny trend är att filma mot en greenscreen och låta Power Point-presentationen/grafiken ligga i bakgrunden. Det ser verkligen snyggt ut.

Tre projekt presenterades:
Stephan Bayer Sofatutor, Tyskland, Sofatutor
Professor Alex Stromme, University of Science and Technology, Norge, Abstract
Simone Carletti, Celfi, Universita degli Studi di Macerata, Italien, Streaming media training for European Media Professionals


Det som var slående med dessa projekt var hur kostsamma de var. Den Italienska produktionen hade interaktivt innehåll i skapat i Flash. Materialet var organiserat i olika "koncept" där filmerna kunde stanna och låta tittaren svara på frågor eller göra val. En åskådare i publiken frågade om inte produktionen varit dyr. På det svarade projektledaren att 10 minuter film kunde ta 10 timmar att producera. Videofilmerna vid det Norska universitetet producerade video för studenternas mobiltelefoner. När en person i publiken frågad hur studenterna hade råd att ladda ned filmerna till mobiltelefonerna kom det fram att de inte betalade någonting. Trafikkostnaden var gratis för studenterna under projektet. Frågan är om dessa multimedia produktioner har någon relevans för den undervisande läraren? Vem har en stor budget för multimediaproduktion till sina kurser? Det positiva är att många av de koncept som presenterades kan användas även om man gör en mer ekonomiskt blygsam produktion.

Inga kommentarer: