Dagens andra session handlade om nya verktyg och möjligheter för att stödja lärandeprocesser online och i klassrum. Tre talare presenterade vad de kommit fram till i olika projekt och studier. Först ut var Malcom Kay (DKE) och Ken Swain (Design Academy) som började med att dela ut 3D-glasögon till alla deltagare. Dessa två herrar pratade om Simulation based learning och deras modell för 4D och stereoskopi. De har utvecklat en modell för att simulera och visualisera objekt med hjälp av dubbla projektorer och 3D-glasögon som ger bilden betydligt bättre djupkänsla. Malcom visade bland annat en interaktiv modell av människokroppen där man som användare börjar med enbart skelettet och sedan bygger ihop en komplett människa genom att placera ut alla beståndsdelar i en häpnadsväckande 4D-miljö.Fotot visar stereoskop-bilden av ett kranie och man var tvungen att använda de speciella glasögonen för att få djupet i bilden.
Genom att använda denna typ av interaktiv simulering hävdar skaparna att lärandet ökar med 200% och att det tar 40% mindre tid att lära sig komplexa system och modeller. Fantastiskt! Tyvärr är utvecklingen av dessa modeller fortfarande ett mycket tidskrävande arbete och presentatören uppskattade att modulen om människan hade kostat någonstans runt £16.000.
Ulrich Weinberg, föreståndare för HPI School of design i Potsdam, tog sedan vid och berättade om deras produktutvecklingsmodell med namnet Design thinking. Modellen gick i grova drag ut på att sätta samman grupper av studenter, lärare och handledare från olika discipliner, starta en kreativ brainstormingsession och sedan med enkla verktyg skapa prototyper av innovationerna. Läs mer om HPI här.
Bild över processmodellen för Design Thinking.
torsdag 4 december 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar