torsdag 4 december 2008

Learning with Phones and PDAs



Tre presentationer genomfördes på denna välbesökta och varma session. Den första genomförd av Dr. Pieter de Vries från Delft University of Technology var lite svår att begripa. Det hela gick ut på att lära lastbilchaufförer köra lastbil bättre genom att stanna till på platser där det fanns uppkopplingsmöjligheter till Internet och ta del av utbildningsmaterial. Fattade inte riktigt poängen men han verkade stolt över de hemsidor som han visade upp. Ibland förstår man faktiskt bara inte!


Nästa talare, Dr. Samuel Nikoi från University of Leicester UK, berättade om ett nyligen slutfört projekt. WoLF (Workbased Learners in Future education) är ett projekt som går ut på att ta reda på hur PDAs (Personal Digital Assistants, ex. Palm Pilots IPhone mm) kan stödja portfoliotänkande i en lärandesituation. Elever i mellanstadieåldern fick PDAs för att dokumentera vad de gjort på lektionerna, en gång i veckan har läraren MSN-chattsessioner med studenterna och går igenom vad som dokumenterats och kan utifrån dokumentationen revidera, ge tips och ge allmän feedback på elevens arbete. Diskussionen handlade mest om hur eleverna tar till sig tekniken och inte så mycket hur den används och Samuel Nikoi menade att det inte var så lyckat att dela ut PDAs eftersom eleverna inte ser det som sina egna och ifrågasätter varför de skall bära med sig en ännu en teknisk pryl. De hade emellertid lärt sg mycket om support under resans gång och Samuel Nikoi tryckte på att support skall ges individuellt och drivas av sammanhanget (dålig översättning av context driven support).

Sist ut var Dr. A Guralnick från Kaleidoscope Learning, USA.
Företaget Kaleidoscope Learning har utvecklat ett utbildningskoncept där butiksarbetare med hjälp av PDAs lär sig att packa upp varor på hyllor på rätt sätt. Modellen bygger på att först få instruktioner via PDAn för att sedan få en verklig uppgift som utförs i den riktiga butiken. Resultatet av denna uppgift kan sedan jämföras med "facit" på PDAn i form av grafiska bilder. Under tiden uppgiften utförs kan personalen få hjälp via PDAn. Satsningen verkade lyckad och man kunde tydligt se poängerna med just-in-time feedback och nyttan flexibiliteten som PDAs erbjuder.

Inga kommentarer: